Mika Pajarinen : Missä arvo syntyy? : Suomi globaalissa kilpailussa
Mika Pajarisen, Petri Rouvisen ja Pekka Ylä-Anttilan kirjassa Missä arvo syntyy? pohditaan mm. Mikä on suomalaisten rooli globaalisti hajautuneissa arvoketjuissa? Missä arvo syntyy - ja mihin vauraus siten jää - nykymaailmassa?
- Bruttoarvopohjaiset ulkomaankauppatilastot johtavat harhaan. Vaikkapa matkapuhelimen tapauksessa kiinalaisen kokoonpanon osuus koko ketjun arvonlisäyksestä on pari prosenttia; loppu jää pääosin kehittyneisiin maihin korvauksena muun muassa kehittämisestä, tuotemerkeistä ja liikkeenjohdosta.
- Kiina ja Intia haluavat kasvavan osan myös tietointensiivisistä tehtävistä. Jos koulutustason nousu vaikuttaa kuten Euroopassa aikoinaan, niistä tulee maailman suurimmat taloudet. Alkanut vuosisata on Aasian.
- Tuottavuuskasvu on siirtymässä kolmanteen aaltoon. Ihmiset siirtyvät joustavasti työtehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja niiden välillä. Tarvitaan liikkuvuutta ja samalla turvaa epävarmuuden varalle.
- Suomen menestys liittyy osin yritystemme kykyyn lisätä teollisuustuotteidensa palvelusisältöä. Enää kymmenesosa Suomessa tehtävästä työstä on suoraan valmistusta; Suomi on siis jo 90 prosenttisesti palvelutalous
* The description may refer to a different version of the product. Details mentioned in the description, such as accessories, may not be part of the product you have selected. For detailed information about the product you have selected, please refer to the feature list below.
Categories | |
---|---|
Author | Mika Pajarinen |
Title | Missä arvo syntyy? : Suomi globaalissa kilpailussa |
Keywords | palvelut, talous, rakennemuutos, talouskasvu, kilpailukyky, arvot, kansainvälinen kauppa, tuottavuus, suunnittelu, kansainvälinen talous, teknologia, globalisaatio, innovaatiot, tavaramerkit, työvoima, liikkuvuus, kilpailu (toiminta) |