Jukka Rantala & Mikko Puustinen & Amna Khawaja & Marko van den Berg & Najat Ouakrim-Soivio : Näinkö historiaa opitaan?

The importance of historical thinking and school teaching practices are timely questions in Finland today.
Kenelle: For youth and those interested in education or reflecting on the teaching of history.
Millaisia ovat historian opiskelu ja opetus nykyisessä peruskoulussa ja lukiossa?
Kouluhistoria on aina jakanut mielipiteitä: joillekin se on tarkoittanut vuosilukujen pänttäämistä, toisille se on ollut kiehtovien tarinoiden aarreaitta. Muodostuvatko oppituntien sisällöt edelleen opettajien luennoista ja merkkitapahtumien ulkoluvusta, vai onko perinteiset oppikirjat heitetty nurkkaan ja opettamisvastuu siirretty digitaalisille sisällöille?
Näinkö historiaa opitaan? kertoo konkreettisten ja hätkähdyttävienkin esimerkkien avulla nykyisestä historian kouluopetuksesta ja suomalaisten nuorten kyvystä omaksua historiallista ajattelua. Teoksessa pohditaan, millainen historianopetus olisi mielekästä 2020-luvun Suomessa.
Parhaimmillaan historian opiskeleminen vahvistaa kriittisiä tiedonkäsittelyvalmiuksia ja tukee nuoria valeuutisten maailmassa. Loputtomassa tapahtumavirrassa on hyvä oppia löytämään erilaisia syitä ympäröivän maailman ilmiöille ja pohtimaan niiden vaikutuksia. Kouluhistoria pitäisikin ymmärtää tärkeänä kansalaistaitona.
* The description may refer to a different version of the product. Details mentioned in the description, such as accessories, may not be part of the product you have selected. For detailed information about the product you have selected, please refer to the feature list below.
Categories | |
---|---|
Author | Jukka Rantala & Mikko Puustinen & Amna Khawaja & Marko van den Berg & Najat Ouakrim-Soivio |
Coauthors | Marko Van den Berg & Najat Ouakrim-Soivio ym. |
Title | Näinkö historiaa opitaan? |