Ole hyvä ja odota...
Historiallisen ajattelun merkitys ja kouluopetuksen käytännöt ovat ajankohtaisia kysymyksiä 2020-luvun Suomessa.
Kenelle: Nuorille ja opetuksesta kiinnostuneille sekä historian opetusta pohtiville.
Millaisia ovat historian opiskelu ja opetus nykyisessä peruskoulussa ja lukiossa?
Kouluhistoria on aina jakanut mielipiteitä: joillekin se on tarkoittanut vuosilukujen pänttäämistä, toisille se on ollut kiehtovien tarinoiden aarreaitta. Muodostuvatko oppituntien sisällöt edelleen opettajien luennoista ja merkkitapahtumien ulkoluvusta, vai onko perinteiset oppikirjat heitetty nurkkaan ja opettamisvastuu siirretty digitaalisille sisällöille?
Näinkö historiaa opitaan? kertoo konkreettisten ja hätkähdyttävienkin esimerkkien avulla nykyisestä historian kouluopetuksesta ja suomalaisten nuorten kyvystä omaksua historiallista ajattelua. Teoksessa pohditaan, millainen historianopetus olisi mielekästä 2020-luvun Suomessa.
Parhaimmillaan historian opiskeleminen vahvistaa kriittisiä tiedonkäsittelyvalmiuksia ja tukee nuoria valeuutisten maailmassa. Loputtomassa tapahtumavirrassa on hyvä oppia löytämään erilaisia syitä ympäröivän maailman ilmiöille ja pohtimaan niiden vaikutuksia. Kouluhistoria pitäisikin ymmärtää tärkeänä kansalaistaitona.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Jukka Rantala & Mikko Puustinen & Amna Khawaja & Marko van den Berg & Najat Ouakrim-Soivio |
Teoksen nimi | Näinkö historiaa opitaan? |
Sijainti | Keskusvarasto Lähetetään 1-4 arkipäivässä |
Kustantaja | Gaudeamus |
Painovuosi | 2020 |
Julkaistu | 2020 |
Sidonta | Nidottu (pehmeäkantinen) |
Sivumäärä | 232 |
Kieli | suomi |
Kunto | Uusi |
ISBN | 9789523450653 |
Korkeus (mm) | 202 |
Syvyys (mm) | 133 |
Paksuus (mm) | 18 |
Paino (g) | 266 |
Verokanta | ALV 14 % |