Katri Karasma : Kristallipallo : äidinkielen opetuksen käsitteet
Lukemisesta esitellään sen opetusmenetelmät: Domanin menetelmä, lukuleikit, kirjain- ja äännemenetelmä, tavuittain liukuminen, LPP- ja Käts-menetelmä, lukustrategiat, lukudiplomi, lukupiiri, kirjavinkkaus, ihmettelylaput, digitaalinen lukeminen ja lukemisen ymmärtämisen teoriat.
Kirjoittamisesta esitellään prosessikirjoittaminen, kokonaisvaltainen, yhteisöllinen ja itsenäinen kirjoittaminen sekä genrepedagoginen lähestymistapa. Koulukirjoittamisen tekstilajeista määritellään aine, aineistoaine, essee, blogi, yleisönosastokirjoitus ja luetellaan mediatekstejä. Kirjallisuuden analyyseista esitellään novelli-, runo-, satu-, näytelmäja elokuva-analyysi.
Kirja ottaa esille vähälle huomiolle jääneen opetuksen tutkimuksen ja sen tutkimusmenetelmät. Ylioppilaskokeen kehittäminen on omana artikkelina, samoin kuin sen tutkimus. Kirja noudattaa perinteisen ja aikuisten kieliopin mukaisia käsitemäärittelyjä, jotka ovat paljolti samat kuin Tieteen termipankissa. Niitä on pyritty selittämään mahdollisimman ymmärrettävästi. Ne on tarkoitettu tiedoksi opettajalle.
Toiminnallisen kieliopin tavoite on oppilaskeskeisyys ja oppilaan oman sisäisen kieliopin hyväksi käyttäminen. Kielioppia harjoitellaan draamamenetelmin.
* The description may refer to a different version of the product. Details mentioned in the description, such as accessories, may not be part of the product you have selected. For detailed information about the product you have selected, please refer to the feature list below.
Categories | |
---|---|
Author | Katri Karasma |
Title | Kristallipallo : äidinkielen opetuksen käsitteet |
Keywords | suomen kieli, kirjallisuudentutkimus, kirjallisuus, terminologia, opetus, käsitteet, äidinkieli, kielitiede |