Katri Karasma : Kristallipallo : äidinkielen opetuksen käsitteet
25,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-KRIS-B92302
Lukemisesta esitellään sen opetusmenetelmät: Domanin menetelmä, lukuleikit, kirjain- ja äännemenetelmä, tavuittain liukuminen, LPP- ja Käts-menetelmä, lukustrategiat, lukudiplomi, lukupiiri, kirjavinkkaus, ihmettelylaput, digitaalinen lukeminen ja lukemisen ymmärtämisen teoriat.
Kirjoittamisesta esitellään prosessikirjoittaminen, kokonaisvaltainen, yhteisöllinen ja itsenäinen kirjoittaminen sekä genrepedagoginen lähestymistapa. Koulukirjoittamisen tekstilajeista määritellään aine, aineistoaine, essee, blogi, yleisönosastokirjoitus ja luetellaan mediatekstejä. Kirjallisuuden analyyseista esitellään novelli-, runo-, satu-, näytelmäja elokuva-analyysi.
Kirja ottaa esille vähälle huomiolle jääneen opetuksen tutkimuksen ja sen tutkimusmenetelmät. Ylioppilaskokeen kehittäminen on omana artikkelina, samoin kuin sen tutkimus. Kirja noudattaa perinteisen ja aikuisten kieliopin mukaisia käsitemäärittelyjä, jotka ovat paljolti samat kuin Tieteen termipankissa. Niitä on pyritty selittämään mahdollisimman ymmärrettävästi. Ne on tarkoitettu tiedoksi opettajalle.
Toiminnallisen kieliopin tavoite on oppilaskeskeisyys ja oppilaan oman sisäisen kieliopin hyväksi käyttäminen. Kielioppia harjoitellaan draamamenetelmin.
Kirjoittamisesta esitellään prosessikirjoittaminen, kokonaisvaltainen, yhteisöllinen ja itsenäinen kirjoittaminen sekä genrepedagoginen lähestymistapa. Koulukirjoittamisen tekstilajeista määritellään aine, aineistoaine, essee, blogi, yleisönosastokirjoitus ja luetellaan mediatekstejä. Kirjallisuuden analyyseista esitellään novelli-, runo-, satu-, näytelmäja elokuva-analyysi.
Kirja ottaa esille vähälle huomiolle jääneen opetuksen tutkimuksen ja sen tutkimusmenetelmät. Ylioppilaskokeen kehittäminen on omana artikkelina, samoin kuin sen tutkimus. Kirja noudattaa perinteisen ja aikuisten kieliopin mukaisia käsitemäärittelyjä, jotka ovat paljolti samat kuin Tieteen termipankissa. Niitä on pyritty selittämään mahdollisimman ymmärrettävästi. Ne on tarkoitettu tiedoksi opettajalle.
Toiminnallisen kieliopin tavoite on oppilaskeskeisyys ja oppilaan oman sisäisen kieliopin hyväksi käyttäminen. Kielioppia harjoitellaan draamamenetelmin.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Katri Karasma |
| Teoksen nimi | Kristallipallo : äidinkielen opetuksen käsitteet |
| SKU | P-KRIS-B92302 |
| Avainsanat | suomen kieli, kirjallisuudentutkimus, kirjallisuus, terminologia, opetus, käsitteet, äidinkieli, kielitiede |
