Aino Räty-Hämäläinen : Esiripun takaa : mitä on olla näyttelijä suomalaisessa teatterissa
Alkaen 3,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-ESIR-C70F61

Aino Räty-Hämäläisen teos paljastaa, millaista on olla näyttelijä suomalaisen teatterin kulisseissa: työn kehitys, olosuhteet ja elämänkaari näyttelijän näkökulmasta tuodaan esiin eloisasti ja perusteellisesti.
MITÄ ON OLLA NÄYTTELIJÄ SUOMALAISESSA TEATTERISSA
Näyttelijä on teatteritaiteen tärkein tekijä, sanotaan. Hän tekee rooliin eläväksi, puhaltaa hengen siihen mitä näytelmäkirjailija on luonut paperille. Mutta millainen on näyttelijän oma rooli esiripun takana? Fil.tri Aino Räty-Hämäläisen teos kertoo siitä kehityksestä minkä näyttelijän työ ja työolosuhteet ovat kokeneet suomalaisessa teatterissa sadan vuoden aikana. Kirjoittaja on haastatellut teattereidemme näyttelijöitä 70-luvun alkuvuosina ja kertoo nyt eloisasti ja perinpohjaisesti näyttelijän käytännön työstä ja olosuhteista joissa se tehdään: opiskelusta, palkkauksesta, roolien rakentamisesta ja paikkaamisesta, kiertue-elämästä, lavastajan ja ohjaajan osuudesta, näyttelijän ja yleisön suhteista, viinan kiroista.
Kirjoittajan tarkastelukulma on lavea sekä ajallisesti että asiallisesti; tämän vuoksi pääsemme näkemään koko kehityskaaren suomalaisessa teatterissa Bergbomien ajoista aina nykypäivään näyttelijän työn kaikilta osilta. Samalla kun tähän tiedämme, että tuohon historiaan on sisältynyt monta hykerryttävää kommellusta, monta kiperää tilannetta.
Näyttelijä on teatteritaiteen tärkein tekijä, sanotaan. Hän tekee rooliin eläväksi, puhaltaa hengen siihen mitä näytelmäkirjailija on luonut paperille. Mutta millainen on näyttelijän oma rooli esiripun takana? Fil.tri Aino Räty-Hämäläisen teos kertoo siitä kehityksestä minkä näyttelijän työ ja työolosuhteet ovat kokeneet suomalaisessa teatterissa sadan vuoden aikana. Kirjoittaja on haastatellut teattereidemme näyttelijöitä 70-luvun alkuvuosina ja kertoo nyt eloisasti ja perinpohjaisesti näyttelijän käytännön työstä ja olosuhteista joissa se tehdään: opiskelusta, palkkauksesta, roolien rakentamisesta ja paikkaamisesta, kiertue-elämästä, lavastajan ja ohjaajan osuudesta, näyttelijän ja yleisön suhteista, viinan kiroista.
Kirjoittajan tarkastelukulma on lavea sekä ajallisesti että asiallisesti; tämän vuoksi pääsemme näkemään koko kehityskaaren suomalaisessa teatterissa Bergbomien ajoista aina nykypäivään näyttelijän työn kaikilta osilta. Samalla kun tähän tiedämme, että tuohon historiaan on sisältynyt monta hykerryttävää kommellusta, monta kiperää tilannetta.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Aino Räty-Hämäläinen |
| Teoksen nimi | Esiripun takaa : mitä on olla näyttelijä suomalaisessa teatterissa |
| SKU | P-ESIR-C70F61 |
