Annette Kronholm-Cederberg : Skolans responskultursom skriftpraktik
50,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-SKOL-179484

Annette Kronholm-Cederberg tarkastelee koulun kirjallista responsikulttuuria osana oppilaiden arkea ja pohtii digitalisaation vaikutuksia kirjoittamisen opetukseen ja arviointiin. Kirja nostaa esille opettajan palautteen normatiivisuuden ja avaa, miten opiskelijat suhtautuvat palautteeseen.
Elever skriver uppsatser och läraren ger respons. De här etablerade och på många sätt traditionsbundna skrifthandlingarna tillhör rutinerna i modersmålsundervisningen på svenska i Finland. Skolans skriftliga responskultur är bara en av de många skrifkulturer som de unga människorna möter i sin vardag. Inte minst nätets skriftkulturer med interaktivitet och socialisation som responses drivkrafter utmanar lärarnas sätt att bemöta elevtexter.
Vad har gymnasisterna att berätta om modersmålslärarens skriftliga respons? frågar sig Annette Kronholm-Cederberg. Med ett starkt elevperspektiv och en narrativ analysmetod utforskas berättelsemönster i uppsats, respons och responssamtal.
Resultaten visar att lärarresponsen har en normativ slagsida och att den oftare visar på uppsatsernas brister än förtjänster. Bristfokusering till trots framstår gymnasisterna som handlande subjekt genom både protest mot och acceptans av lärarresponsen. I en framtidsvision problematiseras skolans tröga responsmönster i förhållande till nätets snabba och interaktiva motsvarighet. Författaren argumenterar också för en digitaliseringsreform i skrivundervisningen och inte minst i den finländska studentexamen.
Vad har gymnasisterna att berätta om modersmålslärarens skriftliga respons? frågar sig Annette Kronholm-Cederberg. Med ett starkt elevperspektiv och en narrativ analysmetod utforskas berättelsemönster i uppsats, respons och responssamtal.
Resultaten visar att lärarresponsen har en normativ slagsida och att den oftare visar på uppsatsernas brister än förtjänster. Bristfokusering till trots framstår gymnasisterna som handlande subjekt genom både protest mot och acceptans av lärarresponsen. I en framtidsvision problematiseras skolans tröga responsmönster i förhållande till nätets snabba och interaktiva motsvarighet. Författaren argumenterar också för en digitaliseringsreform i skrivundervisningen och inte minst i den finländska studentexamen.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Annette Kronholm-Cederberg |
| Teoksen nimi | Skolans responskultursom skriftpraktik |
| SKU | P-SKOL-179484 |
