Heikki Heikkilä & Laura Ahva & Jaana Siljamäki & Sanna Valtonen : Kelluva kiinnostavuus

Tutustu journalismin kiinnostavuuden muotoutumiseen ja mediakulttuurin muutoksiin sosiaalisten verkostojen aikakaudella. Tämä teos perustuu laajaan suomalaiseen yleisötutkimukseen ja avaa uusia näkökulmia median rooliin yhteiskunnallisesti.
Kenelle: Kiinnostunut journalismista, mediakulttuurista ja yhteiskunnallisesta keskustelusta.
Median kiristyvässä kilpailussa "kiinnostavuudesta" on tullut yhä tärkeämpi uutiskriteeri. Sen tavoittelua kuitenkin vaikeuttaa se, että kiinnostavuus voi tarkoittaa mitä tahansa. Kiinnostavuus kelluu. Journalismin kiinnostavuuden tavoittelu on saanut mediatalot tutkimaan yleisöjään, mutta tuloksen on usein ollut pelkistyksiä, kuten mallilukijoita ja kohderyhmäajattelua.
"Kelluva kiinnostavuus" pohjautuu Suomen oloissa laajaan laadulliseen yleisötutkimukseen. Sen tulokset osoittavat, että ihmiset käyttävät viestimiä uutispainotteisesti, ja uutisia luetaan odotettua poliittisemmin ja kriittisemmin. Viihteellisyyden sijaan medialta odotetaan syvällisyyttä ja juttuja suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Kirjassa lähtökohtana on se, ettei kiinnostavuus ole tekstin ominaisuus, vaan se syntyy vastaanotossa. Median merkitys on sosiaalisissa verkostoissa. Journalismin tulevaisuudesta huolestuneiden mediatalojen tulisikin muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi ja luopua yksinkertaistavista yleisökäsityksistä.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Heikki Heikkilä & Laura Ahva & Jaana Siljamäki & Sanna Valtonen |
Muut tekijät | Heikki Heikkilä & Sanna Valtonenym. |
Teoksen nimi | Kelluva kiinnostavuus |
SKU | P-KELL-9929E7 |