Hilkka Niemistö : Seurakuntien yhdistymisen vaikutukset asiakaslähtöisyyteen : Helsingin ydinkeskustan seurakuntien muutosprosessi keskijohdon näkökulmasta
37,50 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-SEUR-30F28F

Hilkka Niemistön väitöskirjatutkimus tarkastelee seurakuntien yhdistymisen vaikutuksia asiakaslähtöisyyteen Helsingin ydinkeskustan seurakunnissa keskijohdon näkökulmasta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää seurakuntarakenteiden uudistamisessa sekä organisaatioiden yhdistymisprosessien vertailussa.
Seurakuntien yhdistymisprosessit ovat osa Suomessa meneillään olevaa rakennemuutosta, joka koskettaa sekä kuntia että seurakuntia. Seurakuntien yhdistyminen on jo pitkään ollut merkittävin seurakuntarakenteiden uudistamismalli Suomessa. Tässä väitöskirjatutkimuksessa kuvataan, miten seurakuntien yhdistymisprosessin vaikutukset asiakaslähtöisyyteen ilmenivät Helsingin ydinkeskustan seurakuntien tapauksessa. Vaikutuksia kuvataan keskijohtoa edustavien yksilöiden kokemusten kautta. Erityyppisten organisaatioiden yhdistymisten vaikutuksia käsittelevä tutkimus on tarjonnut tärkeää vertailu- ja taustatietoa tälle tutkimukselle.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhdistymisprosessilla oli sekä kielteisiä että myönteisiä vaikutuksia asiakaslähtöisyyteen. Suurin osa keskijohdon edustajista kuitenkin koki kymmenen vuotta yhdistymisen jälkeen yhdistymisen positiivisena asiana. Myös yhdistymistä aluksi vastustaneet olivat havainneet yhdistymisen mukanaan tuomia hyötyjä ja kokivat näkemyksensä yhdistymisen vaikutuksista muuttuneen ajan myötä positiivisempaan suuntaan. On huomattava, ettei seurakuntien yhdistymisprosessien vaikutuksia ole ennen tätä tutkimusta tarkasteltu yhtä pitkällä aikajaksolla. Seurakuntien yhdistymisprosesseja ei ole aiemmin tarkasteltu asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää seurakuntarakenteiden uudistustyössä sekä vertailuaineistona tutkittaessa erilaisten organisaatioiden yhdistymisprosessien vaikutuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhdistymisprosessilla oli sekä kielteisiä että myönteisiä vaikutuksia asiakaslähtöisyyteen. Suurin osa keskijohdon edustajista kuitenkin koki kymmenen vuotta yhdistymisen jälkeen yhdistymisen positiivisena asiana. Myös yhdistymistä aluksi vastustaneet olivat havainneet yhdistymisen mukanaan tuomia hyötyjä ja kokivat näkemyksensä yhdistymisen vaikutuksista muuttuneen ajan myötä positiivisempaan suuntaan. On huomattava, ettei seurakuntien yhdistymisprosessien vaikutuksia ole ennen tätä tutkimusta tarkasteltu yhtä pitkällä aikajaksolla. Seurakuntien yhdistymisprosesseja ei ole aiemmin tarkasteltu asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää seurakuntarakenteiden uudistustyössä sekä vertailuaineistona tutkittaessa erilaisten organisaatioiden yhdistymisprosessien vaikutuksia.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Hilkka Niemistö |
| Teoksen nimi | Seurakuntien yhdistymisen vaikutukset asiakaslähtöisyyteen : Helsingin ydinkeskustan seurakuntien muutosprosessi keskijohdon näkökulmasta |
| SKU | P-SEUR-30F28F |
| Avainsanat | asiakaslähtöisyys, seurakunnat, muutos, organisaatiot, organisaatiotutkimus, henkilöstö, muutosjohtaminen, yhdistyminen, keskijohto |
