Hillevi Kääriäinen : Tutkiva ja muuttuva koulu : koulu työorganisaationa, koulu oppilaan kehitys- ja oppimisympäristönä
Alkaen 4,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-TUTK-3145B6

Tutkiva ja muuttuva koulu nostaa esiin koulun roolin oppilaan kehitys- ja oppimisympäristönä sekä työyhteisönä ja tarkastelee, miten koulu voi toimia aktiivisena toiminnan kehittäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa.
Peruskoulun oppilasta on kuvattu passiiviseksi alistujaksi, joka ei jaksa liiemmälti kiinnostua koulussa opetettavista asioista. Hänelle koulu on vain välivaihe ammattiin ja myöhempään elämään. Voiko alistujasta tulla oman työnsä subjekti? Entä mitä koululla on annettavana nuorille opettajiksi aikoville? Pelottaako heitä työnteko motivoitumattomien oppilaiden kanssa? Ovatko koulun viralliset tavoitteet ja arkipäivän työ lisäksi ristiriidassa keskenään? Vai voittavatko työstä saadut sisäiset palkkiot sittenkin sen haitat, jotka suurin osa opettajista sanoo viihtyvänsä työssään?
Koulu on kuitenkin saman ongelman edessä kuin yhteiskunta yleensä. Kaikkea koulun toimintaa ja oppilaan kehittymistä määrittelee kasvutuksellisuus. Kouluruokailuista on kyse palvelusta muustakin kuin ruoasta. Oppilashuolto ja sosiaalityö ovat myös tapa käsitellä pulmatilanteita voi joko kehittää oppilaan myönteistä minäkuvaa ja vuorovaikutustaitoja tai antaa hänelle syrjitynkin turvautumisen mallin vietäväksi mukanaan omaan perhe- ja työyhteisöön.
Kirjassa katsotaan, että työtään tutkivasti kehittävä kouluyhteisö voi saada aikaan kouluun, joka toimii toiminnan kehittäjänään. Teoksessa kuvastuu luottamus yksilön, omiin lapsen kuin aikuiseenkin omiin voimavaroihin. Edellytyksenä on, että häntä tuetaan oikein ja vahvistetaan hänen mahdollisuuksiaan yhteistyöhön ja oman toimintansa arviointiin.
Tutkiva ja muuttuva koulu on näkökulmiltaan tuore kirja koulusta. Sen tekijät ovat psykologeja ja kasvatuksen ammattilaisia. He ovat pitkään toimineet opettajien ja opettajankoulutustehtävissä sekä kouluhallinnossa ja psykologisessa kenttätyössä. Kirja sopii sekä oppimateriaaliksi että oheislukemistoksi käytännön työhön.
Koulu on kuitenkin saman ongelman edessä kuin yhteiskunta yleensä. Kaikkea koulun toimintaa ja oppilaan kehittymistä määrittelee kasvutuksellisuus. Kouluruokailuista on kyse palvelusta muustakin kuin ruoasta. Oppilashuolto ja sosiaalityö ovat myös tapa käsitellä pulmatilanteita voi joko kehittää oppilaan myönteistä minäkuvaa ja vuorovaikutustaitoja tai antaa hänelle syrjitynkin turvautumisen mallin vietäväksi mukanaan omaan perhe- ja työyhteisöön.
Kirjassa katsotaan, että työtään tutkivasti kehittävä kouluyhteisö voi saada aikaan kouluun, joka toimii toiminnan kehittäjänään. Teoksessa kuvastuu luottamus yksilön, omiin lapsen kuin aikuiseenkin omiin voimavaroihin. Edellytyksenä on, että häntä tuetaan oikein ja vahvistetaan hänen mahdollisuuksiaan yhteistyöhön ja oman toimintansa arviointiin.
Tutkiva ja muuttuva koulu on näkökulmiltaan tuore kirja koulusta. Sen tekijät ovat psykologeja ja kasvatuksen ammattilaisia. He ovat pitkään toimineet opettajien ja opettajankoulutustehtävissä sekä kouluhallinnossa ja psykologisessa kenttätyössä. Kirja sopii sekä oppimateriaaliksi että oheislukemistoksi käytännön työhön.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Hillevi Kääriäinen |
| Muut tekijät | Pirjo Laaksonen & Eira Wiegand |
| Teoksen nimi | Tutkiva ja muuttuva koulu : koulu työorganisaationa, koulu oppilaan kehitys- ja oppimisympäristönä |
| SKU | P-TUTK-3145B6 |
| Avainsanat | peruskoulu, oppimisympäristö, kouluympäristö, koulukasvatus |
