Jan-Erik Stostad : Parempaa palvelua!

Jan-Erik Stostad haastaa näkemykset hyvinvointipalveluiden markkinaehtoisuudesta ja esittelee uudenlaisen mallin julkisten palveluiden kehittämiseen terveydenhuollossa, hoivassa ja koulutuksessa.
Norjalainen ekonomisti ja ay-toimija Jan-Erik Støstad esittää kirjassaan konkreettisen ehdotuksen hyvinvointiyhteiskunnan kehittämiseksi. Hän keskittyy hyvinvointivaltion ydinpalveluihin:
terveydenhoitoon, hoivaan ja kouluun.
Ei hyvinvointipalvelujen markkinaehtoisuus, ei New Public Management eivätkä perinteiset julkiset hyvinvointipalvelut anna riittävän hyvää perustaa tulevaisuuden hyvinvoinnille. Tekijä purkaa
tyylikkäästi uskomukset siitä, että ”rahat seuraavat asiakasta” ja ”vapaa valinta” toisivat enemmän ja parempia palveluita kaikille.
Støstadin neljännen tien hyvinvointimalli tarkoittaa parhaiden käytäntöjen vapaata käyttöönottoa, suurempaa luottamusta ammattilaisiin sekä parempaa yhteistyötä palvelujen käyttäjien kanssa niiden kehittämiseksi kuin perinteisessä julkisten palveluiden ohjauksessa on ollut tapana. Ammattilaisten ja palveluiden käyttäjien yhteistyö ja yhteiskehittely ovat aikaansaatavissa paremmin yhteiskunnan tuottamissa palveluissa. Tämä on varmin tapa välttää voittoa tavoittelevan hyvinvointituotannon ristiriidat,
puutteet ja ongelmat. Kirja julkaistaan yhteistyössä Työväen Sivistysliitto TSL:n kanssa.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Jan-Erik Stostad |
Muut tekijät | Kääntänyt: Hans Virtanen ja Tapio Bergholm |
Teoksen nimi | Parempaa palvelua! |
SKU | P-PARE-8ECB37 |