John Dewey : Koulu ja yhteiskunta
12,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-KOUL-2E606A

John Deweyn ajatukset koulutuksesta ja yhteiskunnasta ovat vaikuttaneet kasvatustieteeseen jo yli vuosisadan ajan. Hänen teoksensa tarjoaa ajankohtaisen yleiskuvan koulukasvatuksen sosiaalisista ja käytännöllisistä periaatteista.
JOHN DEWEY (1859-1952), amerikkalainen filosofi ja pedagogi, luetaan ajattelijana ja kasvatusteoreetikkona vuosisatamme suurimpiin. Deweyn kasvatuspoliittiset aatteet pohjautuvat kiinteästi hänen filosofiaansa, joka puolestaan liittyy läheisesti pragmaattiseen koulukuntaan.
Vuonna 1896 Dewey perusti Chicagon yliopiston yhteyteen ko-koulukoulun, jossa toteutettiin uusia kasvatus- ja opetusmenetelmiä antamalla lapsille käytännöllisiä työtehtäviä. Deweyn mukaan kasvatus on ensisijassa saavutettujen kokemusten uudelleen järjestelyä ja muovaamista. Kasvatus on sosiaalinen prosessi, joka pyrkii kehittämään kasvatettavista yhteiskuntakelpoisia kansalaisia. Sen vuoksi koulun on pienoiskoossa vastattava todellista yhteiskuntaa, jotta lapsi voisi alusta alkaen sopeutua sellaiseen sosiaaliseen ympäristöön, jossa sen täysikasvuisena on toimittava. Kasvatus ei tämän periaatteen mukaan saa olla muistitietojen kasaamista, vaan sen on kehitettävä oppilaiden toimintahalua ja aktiivisuutta: lapsen on opittava omien toimi-ntojensa, omien kokemustensa avulla.
Nyt julkaistava teos antaa lukijalle yleiskuvan Deweyn kasvatuspoliittisista aatteista. Ne ovat ihmeellisen tuoreita vielä viisikymmentä vuotta alkuperäisen teoksen ilmestymisen jälkeenkin.
Vuonna 1896 Dewey perusti Chicagon yliopiston yhteyteen ko-koulukoulun, jossa toteutettiin uusia kasvatus- ja opetusmenetelmiä antamalla lapsille käytännöllisiä työtehtäviä. Deweyn mukaan kasvatus on ensisijassa saavutettujen kokemusten uudelleen järjestelyä ja muovaamista. Kasvatus on sosiaalinen prosessi, joka pyrkii kehittämään kasvatettavista yhteiskuntakelpoisia kansalaisia. Sen vuoksi koulun on pienoiskoossa vastattava todellista yhteiskuntaa, jotta lapsi voisi alusta alkaen sopeutua sellaiseen sosiaaliseen ympäristöön, jossa sen täysikasvuisena on toimittava. Kasvatus ei tämän periaatteen mukaan saa olla muistitietojen kasaamista, vaan sen on kehitettävä oppilaiden toimintahalua ja aktiivisuutta: lapsen on opittava omien toimi-ntojensa, omien kokemustensa avulla.
Nyt julkaistava teos antaa lukijalle yleiskuvan Deweyn kasvatuspoliittisista aatteista. Ne ovat ihmeellisen tuoreita vielä viisikymmentä vuotta alkuperäisen teoksen ilmestymisen jälkeenkin.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | John Dewey |
| Muut tekijät | Kalevi Kajava |
| Teoksen nimi | Koulu ja yhteiskunta |
| Alkuteos | The school and society |
| SKU | P-KOUL-2E606A |
| Avainsanat | koulu, kasvatus, koulukasvatus, kasvatusfilosofia, kasvatuspsykologia, kasvatussosiologia, kasvatusteoriat |
