Juha Herkman : Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto

Juha Herkmanin tutkimus avaa Suomen mediakentän rakennemuutosta ja median markkinoitumisen vaikutuksia erityisesti televisiossa ja iltapäivälehdissä.
Heijastuvatko omistusrakenteet median sisältöihin? Kuinka television valta-asema mediakentässä
on jättänyt jälkensä lehdistöön? Juha Herkmanin tutkimus antaa vastauksia muun muassa näihin
kysymyksiin.
Herkman tarkastelee Suomen mediakentässä 1990-luvun lopulla tapahtunutta rakennemuutosta
tutkimalla television ja iltapäivälehtien vuorovaikutusta. Markkinoiden avautumisen jälkeen
kaupallisen valtamedian omistus on Suomessa keskittynyt kahdelle suurkonsernille, jotka etsivät
monilla tavoilla synergiaetuja eri viestintävälineiden yhteistoiminnasta. Herkmanin tutkimus
osoittaa, että tällä on ollut seurauksensa erityisesti kaupallisen viihdemedian sisältöihin.
Teoksessa otetaan kantaa myös median yhdentymisestä, viihteellistymisestä ja tabloidisoitumisesta
käytyyn keskusteluun. Siinä nostetaan keskiöön median markkinoitumisen rakenteelliset seuraukset
mediasisältöihin ja -etiikkaan sekä television vaikutus valtamedian suosimaan asialistaan ja sen
esteettisiin muotoihin.
Herkman toimii mediakulttuurin opettajana Tampereen yliopistossa. Hän on julkaissut aiemmin
oppikirjan Audiovisuaalinen mediakulttuuri (2001).
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Juha Herkman |
Teoksen nimi | Kaupallisen television ja iltapäivälehtien avoliitto |
SKU | P-KAUP-40324F |