Klaus Laalo : Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat

Klaus Laalon teos avaa, miten lapset oppivat käsittelemään kieliopin monimuotoisuutta suomen kaltaisessa taivutusrikkaassa kielessä. Teos tarkastelee, miten lapsen kielellisen aktiivisuuden kehittyminen vaikuttaa taivutusjärjestelmän omaksumiseen.
Kenelle: Kaikille lapsenkielestä kiinnostuneille sekä foneetikoille ja logopedeille.
Millaisten kehitysvaiheiden kautta lapset oppivat hallitsemaan suomen kaltaisia taivutukseltaan rikkaita kieliä? Miten lapsi etenee yksittäisten sananmuotojen omaksumisesta ja alkaa rakentaa ilmaisuvoimaisempaa kielen järjestelmää?
Teos syventyy lapsenkielen varhaisen kehityksen tärkeään käännekohtaan, lapsen oman kielellisen aktiivisuuden käynnistymiseen ja miniparadigmojen muodostumiseen: kun lapsi on oppinut riittävän monia sananmuotoja, hän alkaa rakentaa ensin suppeaa muutaman keskeisen muodon taivutusverkostoa ja sitten yhä laajempaa järjestelmää. Teos soveltuu kaikille lapsenkielestä kiinnostuneille ja tarjoaa ammatillisia näkökulmia myös foneetikoille ja logopedeille.
Klaus Laalo on suomen kielen professori Tampereen yliopistossa.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Klaus Laalo |
Teoksen nimi | Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat |