Koulu ja eriarvoisuus

Koulu ja eriarvoisuus pureutuu koulujen ja kaupunginosien eriytymiseen nuorten ja henkilöstön näkökulmasta, tuoden esiin ilmiön moniulotteisuuden arjen tasolla.
Kenelle: Kasvatustieteen ja yhteiskuntatieteiden opiskelijoille sekä aiheesta kiinnostuneille.
Koulujen ja kaupunginosien eriytymisestä on puhuttu jo pitkään, mutta julkisessa keskustelussa sivuutetaan usein itse nuorten sekä koulujen henkilöstön kokemukset. Eriytyminen on kuitenkin monimutkainen ilmiö, jota täytyy tarkastella koulukohtaisesti ja nuorten arjessa.
Koulu ja eriarvoisuus analysoi, mitä eriytyminen tarkoittaa suomalaiskaupungeissa ja mikä on sen suhde eriarvoisuuteen. Teos selvittää, millaista on arki huonoosaisten alueiden kaupunkikouluissa ja miten erilaiset eriarvoisuuden muodot näkyvät ja tuntuvat myös nuorten vapaa-ajalla. Millä tavoin oppilaiden hyvinvointia ja opiskelua voidaan tukea huono-osaisten alueiden kouluissa? Entä miten henkilökunnan jaksamisvaikeuksiin ja vaihtuvuuteen on pyritty vastaamaan?
Teos haastaa pohtimaan, mitä kouluissa voitaisiin tehdä eriarvoisuuden vähentämiseksi ja ovatko julkisen keskustelun tuottamat mielikuvat aina edes todenmukaisia. Se soveltuu laajasti erilaisiin kasvatus- ja yhteiskuntatieteellisen alan opintoihin sekä aiheesta yleisesti kiinnostuneille.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Muut tekijät | Toimittanut: Sonja Kosunen, Sara Juvonen, Heidi Huilla ja Marja Peltola |
Teoksen nimi | Koulu ja eriarvoisuus |