Marina Steffansson & Tuula Pehkonen-Elmi : Nuorten liikuntaneuvonnan ja monialaisen yhteistyön kehittäminen

Nuorten liikuntaneuvonnan ja monialaisen yhteistyön kehittäminen tarjoaa ajankohtaista tietoa siitä, miten yksilöllinen kohtaaminen ja ohjaus voivat edistää NEET-nuorten hyvinvointia sekä vähentää syrjäytymisen riskejä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Kenelle: Nuorten parissa työskenteleville ja suomalaisen yhteiskunnan kehittämisestä kiinnostuneille.
Vähän liikkuville NEET-nuorille kehitetty liikuntaneuvonta huomioi jokaisen nuoren yksilöllisyyden kohtaamalla, kannustamalla ja kuuntelemalla nuorta. Liikuntaneuvonta kehitettiin huomioiden asiat, joita nuoret itse ovat nostaneet esille nuorten ja palvelujen kohtaamisesta.
Liikuntaneuvonnan vaikutuksia arvioitiin laajasti sekä subjektiivisilla että objektiivisilla mittareilla. Vaikutusten arvioinnin perusteella liikuntaneuvonnassa olleiden nuorten keskimääräinen hyvinvointi lisääntyi. Kustannusten tarkastelu osoitti, että hyvinkin intensiivinen nuorten kohtaaminen ja yksilöohjaus on kustannuksiltaan huomattavasti alhaisempaa kuin mitä ovat arviot nuorten syrjäytymisen kustannuksista.
Eriarvoisuus lisääntyy, jos julkiset palvelut eivät kohdistu paremmin NEET-nuorten tarpeisiin. Mitä huonommin ne kohdistuvat, sitä varhaisemmassa vaiheessa ja kauemmas nämä nuoret saattavat syrjäytyä. Tulevaisuuden päätösten tekemisen tueksi tarvitaan oikeanlaista näyttöä - kustannusten ja vaikutusten arviointia, jotta päätökset voidaan perustaa tietoon.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Marina Steffansson & Tuula Pehkonen-Elmi |
Teoksen nimi | Nuorten liikuntaneuvonnan ja monialaisen yhteistyön kehittäminen |
SKU | P-NUOR-790E0D |
Avainsanat | nuoret, liikunta, syrjäytyminen, vaikutukset, kustannukset, kehittäminen, palvelujärjestelmät |