Martti Jussila : Oppilaantuntemuksesta opetukseen
Alkaen 5,50 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-OPPI-479D05

Martti Jussilan teos korostaa kokonaisvaltaista ja ihmiskeskeistä lähestymistapaa kasvatukseen ja koulutukseen, keskittyen erityisesti oppilaan tuntemuksen merkitykseen opettajankoulutuksessa. Nimikoluokkamenetelmä ja sen käytännön sovellukset tarjoavat uusia näkökulmia kasvatustieteelliseen ajatteluun.
Kenelle: Opettajankoulutuksen ohjaajat, opiskelijat sekä kenttäopettajat.
Opettajankoulutuksessa tulisi johtavana ideana olla kokonaisvaltaisuus. Koulutuksen mielekkään lähtökohdan tarjoaa oppilaan tuntemuksen kurssi, johon muut opinnot integroidaan. Nimikoluokka työyhteisönä erityyppisine opinto- ja kontaktimahdollisuuksineen antaa jäsenilleen (oppilaat, opiskelijat, ohjaajat) myönteisiä kokemuksia. Nimikoluokkamenetelmän ympärille kehittynyttä näkemystä käytännön ratkaisuineen voidaan pitää kasvatusajatteluna, jonka tavoitteena on auttaa kokonaisvaltaiseen ja ihmiskeskeiseen lähestymiseen kasvatuksessa ja koulutuksessa.
Teos on tarkoitettu ensisijaisesti opettajankoulutuslaitosten ohjaaja- ja opiskelijaryhmien (mm. luokan- ja aineenopettajien sekä sairaanhoitaja- ja lastentarhanopettajien) opetus- ja ohjaustarkoitukseen. Ohjaajan soveltamana kirja toimii oppilantuntemuksen aihepiiriä luotaavien kurssikirjana, arkipäivän jakson oheislukemistona sekä opaskirjana muun muassa itsenäistä opiskelua ja seminaaritöitä suunnitteleville kursseille. Oppilantuntemusmenetelmän esittely antaa myös virikkeitä kenttäopettajille, koska opettajankoulutusta on viime kädessä tarkasteltava aina lähtien peruskoulun oppilaan tarpeista.
Professori Martti Jussila on toiminut laaja-alaisesti opettajankoulutuslaitoksen eri tehtävissä, viimeksi kasvatustieteen (didaktiikan) professorina. Näissä tehtävissä Jussila on perehtynyt opettajankoulutuksen teorian ja käytännön kysymyksiin. Nimikoluokkajärjestelmän eri muotoja hän on ideoinut tämän vuosikymmenen alusta lähtien, käsitellen erityisesti sen teoreettisia perusteita. Lehtori Riitta Toivosen ominta aluetta ovat käytännön toteutukset, joihin hän on monipuolisesti perehtynyt nimikoluokkatoiminnan, erityisesti oppilaan tuntemuksen, toteuttajana ja kehittäjänä.
Teos on tarkoitettu ensisijaisesti opettajankoulutuslaitosten ohjaaja- ja opiskelijaryhmien (mm. luokan- ja aineenopettajien sekä sairaanhoitaja- ja lastentarhanopettajien) opetus- ja ohjaustarkoitukseen. Ohjaajan soveltamana kirja toimii oppilantuntemuksen aihepiiriä luotaavien kurssikirjana, arkipäivän jakson oheislukemistona sekä opaskirjana muun muassa itsenäistä opiskelua ja seminaaritöitä suunnitteleville kursseille. Oppilantuntemusmenetelmän esittely antaa myös virikkeitä kenttäopettajille, koska opettajankoulutusta on viime kädessä tarkasteltava aina lähtien peruskoulun oppilaan tarpeista.
Professori Martti Jussila on toiminut laaja-alaisesti opettajankoulutuslaitoksen eri tehtävissä, viimeksi kasvatustieteen (didaktiikan) professorina. Näissä tehtävissä Jussila on perehtynyt opettajankoulutuksen teorian ja käytännön kysymyksiin. Nimikoluokkajärjestelmän eri muotoja hän on ideoinut tämän vuosikymmenen alusta lähtien, käsitellen erityisesti sen teoreettisia perusteita. Lehtori Riitta Toivosen ominta aluetta ovat käytännön toteutukset, joihin hän on monipuolisesti perehtynyt nimikoluokkatoiminnan, erityisesti oppilaan tuntemuksen, toteuttajana ja kehittäjänä.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Martti Jussila |
| Muut tekijät | Riitta Toivonen |
| Teoksen nimi | Oppilaantuntemuksesta opetukseen |
| SKU | P-OPPI-479D05 |
