Matti Peltonen : Oppimismotivaatio : teoriaa, tutkimuksia ja esimerkkejä oppimishalukkuudesta
Alkaen 6,50 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-OPPI-ACDC9A

Oppimismotivaatio tarkastelee kasvatuksen ja oppimisen teorioita sekä motivaation merkitystä opiskelussa, valottaen sekä oppilaiden että opettajien näkökulmia. Kirja pureutuu opiskelumotivaation haasteisiin ja pohdiskelee koulutuksen sekä työn tulevaisuutta.
Matti Peltonen toimii Teollisuuden koulutusvalokkunnan johtajana. Hän on ollut Tampereen yliopistossa kasvatustieteen professorina, Yhtyneet Paperitehtaat Oy:ssä koulutuspäällikkönä ja hallinnollisena johtajana. Hänen kirjallinen tuotantonsa on laaja.
Pekka Ruohotie toimii ammattikasvatuksen professorina Tampereen yliopistossa. Hän on ollut kouluttajana ja tutkimuspäällikkönä Yhtyneet Paperitehtaat Oy:ssä, aistajana ja luennoitsijana koulutusorganisaatioissa sekä konsulttina työyhteisöissä. Hänen kirjallinen tuotantonsa on laaja.
Suhtautuminen kasvatukseen • Motivaation ja oppimisen keskeisiä teorioita • Oppilaiden suhtautuminen kouluun • Opettajien suhtautuminen kouluun • Motivaation liittyviä erityisongelmia • Opiskelulahakkuus ja koulutuksen tuottavuus • Työn ja koulutuksen kehitysnäkymiä
Motivaation merkitys oppimistuloksiin on yleisesti tunnettu. Mikä vaikuttaa oppimismotivaatioon näyttää sen sijaan olevan vähemmän tunnettua. Koko kasvatuskentän suhtautumisen alue, josta motivaatio on vain osa, on erityisen puutteellisesti tutkittu kentällä. Näin päädellään siitä, että oppilaiden halu kouluuntua oppilaitoksiin hallitaan huonosti ja että noin 20-30 prosenttia alaikäisistä niiden määrästä keskeyttää peruskoulun jälkeisen koulutuksensa. Myös monet häiriöt tuntuvat vaivaavan koulunkäyntiä.
Tässä kirjassa professorit Matti Peltonen ja Pekka Ruohotie kartoittavat kasvatuksen ja oppimisen kokonaisuutta. Kysymyksiä ja ongelmia tarkastellaan sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta. Lopuksi tekijät esittävät näkemyksensä työn ja koulutuksen tulevaisuudesta, mitä on pohdittu vuonna 2006, ja miten koulutuksen sisältö tehdään kiinnostavaksi.
Pekka Ruohotie toimii ammattikasvatuksen professorina Tampereen yliopistossa. Hän on ollut kouluttajana ja tutkimuspäällikkönä Yhtyneet Paperitehtaat Oy:ssä, aistajana ja luennoitsijana koulutusorganisaatioissa sekä konsulttina työyhteisöissä. Hänen kirjallinen tuotantonsa on laaja.
Suhtautuminen kasvatukseen • Motivaation ja oppimisen keskeisiä teorioita • Oppilaiden suhtautuminen kouluun • Opettajien suhtautuminen kouluun • Motivaation liittyviä erityisongelmia • Opiskelulahakkuus ja koulutuksen tuottavuus • Työn ja koulutuksen kehitysnäkymiä
Motivaation merkitys oppimistuloksiin on yleisesti tunnettu. Mikä vaikuttaa oppimismotivaatioon näyttää sen sijaan olevan vähemmän tunnettua. Koko kasvatuskentän suhtautumisen alue, josta motivaatio on vain osa, on erityisen puutteellisesti tutkittu kentällä. Näin päädellään siitä, että oppilaiden halu kouluuntua oppilaitoksiin hallitaan huonosti ja että noin 20-30 prosenttia alaikäisistä niiden määrästä keskeyttää peruskoulun jälkeisen koulutuksensa. Myös monet häiriöt tuntuvat vaivaavan koulunkäyntiä.
Tässä kirjassa professorit Matti Peltonen ja Pekka Ruohotie kartoittavat kasvatuksen ja oppimisen kokonaisuutta. Kysymyksiä ja ongelmia tarkastellaan sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta. Lopuksi tekijät esittävät näkemyksensä työn ja koulutuksen tulevaisuudesta, mitä on pohdittu vuonna 2006, ja miten koulutuksen sisältö tehdään kiinnostavaksi.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Matti Peltonen |
| Muut tekijät | Pekka Ruohotie |
| Teoksen nimi | Oppimismotivaatio : teoriaa, tutkimuksia ja esimerkkejä oppimishalukkuudesta |
| SKU | P-OPPI-ACDC9A |
| Avainsanat | asenteet, teoriat, oppiminen, opiskelu, motivaatio, oppimispsykologia, opinnot, opiskelumotivaatio, inlärning, koulutushalukkuus, utbildningsmotivation, teorier, studier, motivation, inlärningspsykologi, attityder, att studera, studiemotivation |
