Molla Walamies : Eettinen kasvu ja dialogisuus draaman näyttämöllä : Valokiilassa päiväkodin draamaprosessi
    Alkaen  26,00 €     
Varastossa
  Vain %1 jäljellä
    SKU  
P-EETT-A29F00

Molla Walamiehen tutkimus tuo draamakasvatuksen keskiöön varhaiskasvatuksen eettisen kasvun ja dialogisuuden, tuoden esiin leikin ja draaman mahdollisuudet päiväkodin arjessa. Teos tarkastelee tapaustutkimusten kautta, miten draama voi toimia välineenä pienten lasten eettisen ajattelun ja vuorovaikutustaitojen kehittämisessä.
"Päiväkodin draamakasvatusta ja leikkipedagogiikkaa käsittelevä väitöskirja on puheenvuoro laadukkaan päivähoidon kehittämiseksi. "Draama soveltuu erinomaisesti varhaiskasvatuksen toimintatavaksi. Jos ymmärtää tutkimuksessa kuvatun toiminnan olevan arvokasta ja tavoittelemisen arvoista, ymmärtää myös sen, että se tarvitsee riittävät resurssit, jotta aikuinen ehtii ja jaksaa pysähtyä lasten kanssa leikkimään", sanoo Walamies.
Päiväkodissa toteutetussa draamaprosessissa draamatoiminta osoittautui keinoksi, jonka avulla voidaan käsitellä dialogisesti abstrakteja ja ristiriitaisia eettisiä kysymyksiä pientenkin lasten kanssa. Kasvatuksen etiikkaa ja dialogisuutta pohdiskelevassa tutkimuksessa draama osoittautui eettisen kasvun ja dialogisuuden näyttämöksi, ja aikuisten ja lasten yhteinen leikki voitiin nähdä syvän dialogisuuden osoittajana. Tutkimuksen empiirinen vaihe toteutettiin 1999 eräässä päiväkodissa, jossa aikuiset ja lapsiryhmät kehittelivät yhdessä tarinan ympärille rakentuneen, noin kaksi kuukautta kestäneen draamaprosessin.
Väitöskirja sisältää kaksi tapaustutkimusta. Ensimmäisessä tarkastellaan lähemmin yhden lapsen osallistumista draamaprosessiin ja hänen eettisiä ratkaisujaan siinä. Toisessa tarkastellaan draamaprosessissa esiintyneitä eettisiä teemoja sekä neljäntoista lapsen ja ohjaajan välistä dialogisuutta draamatuokioiden aikana.
Tutkimuksessa kuvattu kasvatuksellisesti vaativa toiminta, jossa tarvitaan paljon etukäteissuunnittelua ja yhteistoimintaan kykeneviä aikuisia, onnistuu vain, jos päiväkodin henkilöstömäärä ja koulutustaso on riittävä. "Toivon,että päiväkodeissa on jatkossa entistä paremmat mahdollisuudet toteuttaa tutkimuskohteen kaltaisia, pitkäjänteisiä toiminnallisia kasvatusprojekteja", sanoo Walamies.
Päiväkodissa toteutetussa draamaprosessissa draamatoiminta osoittautui keinoksi, jonka avulla voidaan käsitellä dialogisesti abstrakteja ja ristiriitaisia eettisiä kysymyksiä pientenkin lasten kanssa. Kasvatuksen etiikkaa ja dialogisuutta pohdiskelevassa tutkimuksessa draama osoittautui eettisen kasvun ja dialogisuuden näyttämöksi, ja aikuisten ja lasten yhteinen leikki voitiin nähdä syvän dialogisuuden osoittajana. Tutkimuksen empiirinen vaihe toteutettiin 1999 eräässä päiväkodissa, jossa aikuiset ja lapsiryhmät kehittelivät yhdessä tarinan ympärille rakentuneen, noin kaksi kuukautta kestäneen draamaprosessin.
Väitöskirja sisältää kaksi tapaustutkimusta. Ensimmäisessä tarkastellaan lähemmin yhden lapsen osallistumista draamaprosessiin ja hänen eettisiä ratkaisujaan siinä. Toisessa tarkastellaan draamaprosessissa esiintyneitä eettisiä teemoja sekä neljäntoista lapsen ja ohjaajan välistä dialogisuutta draamatuokioiden aikana.
Tutkimuksessa kuvattu kasvatuksellisesti vaativa toiminta, jossa tarvitaan paljon etukäteissuunnittelua ja yhteistoimintaan kykeneviä aikuisia, onnistuu vain, jos päiväkodin henkilöstömäärä ja koulutustaso on riittävä. "Toivon,että päiväkodeissa on jatkossa entistä paremmat mahdollisuudet toteuttaa tutkimuskohteen kaltaisia, pitkäjänteisiä toiminnallisia kasvatusprojekteja", sanoo Walamies.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Molla Walamies | 
| Teoksen nimi | Eettinen kasvu ja dialogisuus draaman näyttämöllä : Valokiilassa päiväkodin draamaprosessi | 
| SKU | P-EETT-A29F00 | 
