Peter Wollen : Merkityksen ongelma elokuvassa
    Alkaen  4,50 €     
Varastossa
  Vain %1 jäljellä
    SKU  
P-MERK-53688F

Peter Wollenin teos on elokuvateorian klassikko, joka tarkastelee merkityksen muodostumista elokuvassa neuvostoelokuvan, auteur-teorian ja semiotiikan näkökulmista. Kirja tunnetaan monitieteisestä lähestymistavastaan ja teoreettisesta vaativuudestaan.
Tämän käännöksen pohjana oleva Peter Wollenin teos ilmestyi alkuvuodesta 1969 laajalevikkisessä elokuvakirjojen sarjassa (Cinema One), jota toimittamassa Wollen itse oli. Kirja sai heti ilmestyttyään eräänlaisen virstanpylvään leiman. Englantilaiselle kielialueella teos oli epämätön merkki siitä, että uudenlainen teoreettinen harrastus oli nousemassa empiirismin kotimaikalle, ei ainoastaan taiteen tutkimuksen vaan laajasti ottaen myös ihmistieteen alueella. Kaikki tämä ei vielä ollut selkeärajaista teoksen kirjoittamishetkellä vuoden 1968 tapahtumien keskellä, mutta se on osoittautunut 60-luvun kehityksen kestäväksi perinnöksi.
Kirjan kolme päälukua liittyvät klassisen neuvostoelokuvan uudelleenarviointiin (Eisenstein), ns. 'cahierslaisen' elokuvakritiikin perusteiden katsaukseen (auteur-teoria) ja elokuvateorian kehityksen merkkipisteisiin näkökulmien esittelyn (semiotiikka).
Wollenin teoksen tekee perustellusti kestäväksi (lyhytsanaisuudestaan ja luonnonomaisuudestaan huolimatta) yhtä hyvin sen teoreettinen vaateliaisuus kuin se, että kirjan läpi käy eteenpäinmenon ja etsiskelyn innoittava tuulahdus: jokaisen luvun Wollen päättää haastavaan toteamukseen tutkimuksen keskeneräisyydestä ja jatkotutkimuksen tarpeellisuudesta.
Wollenin johdonmukainen näkökulmanvalinta antaa teokselle 'poikki-' ja 'monitieteellistä' ominaispainoa: teos liikkuu 1920-luvun neuvostokulttuurin tutkimuksesta estetiikkaan sekä 1950—60-lukujen yhdysvaltalaisen elokuvan analyysista strukturalismiin ja semiotiikkaan.
Kirjan kolme päälukua liittyvät klassisen neuvostoelokuvan uudelleenarviointiin (Eisenstein), ns. 'cahierslaisen' elokuvakritiikin perusteiden katsaukseen (auteur-teoria) ja elokuvateorian kehityksen merkkipisteisiin näkökulmien esittelyn (semiotiikka).
Wollenin teoksen tekee perustellusti kestäväksi (lyhytsanaisuudestaan ja luonnonomaisuudestaan huolimatta) yhtä hyvin sen teoreettinen vaateliaisuus kuin se, että kirjan läpi käy eteenpäinmenon ja etsiskelyn innoittava tuulahdus: jokaisen luvun Wollen päättää haastavaan toteamukseen tutkimuksen keskeneräisyydestä ja jatkotutkimuksen tarpeellisuudesta.
Wollenin johdonmukainen näkökulmanvalinta antaa teokselle 'poikki-' ja 'monitieteellistä' ominaispainoa: teos liikkuu 1920-luvun neuvostokulttuurin tutkimuksesta estetiikkaan sekä 1950—60-lukujen yhdysvaltalaisen elokuvan analyysista strukturalismiin ja semiotiikkaan.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Peter Wollen | 
| Muut tekijät | Tarmo Malmberg | 
| Teoksen nimi | Merkityksen ongelma elokuvassa | 
| SKU | P-MERK-53688F | 
