Pipsa Lonka : Neljän päivän läheisyys

Pipsa Lonkan 'Neljän päivän läheisyys' on runollinen ja kokeellinen suomalainen näytelmä, joka tarkastelee rannan elämää ihmisistä eliöihin minimalistisen taidokkaalla otteella.
Kenelle: Kotimaisen draaman ja kokeellisen teatterin ystäville.
NELJÄN PÄIVÄN LÄHEISYYS on näytelmä ihmisistä ja muista maailman asuttajista yhdellä ja samalla rannalla. Näyttämöteoksena se sai HELSINGIN SANOMAT -arvostelussa viisi tähteä. "Lonka on mestari luomaan tarkkoja, runollisia mielikuvia äärimmäisen minimalistisella materiaalilla, esimerkiksi dialogia esityksessä on vähän", kirjoitti Laura Kytölä Viirus-teatterin tuotannosta (ohj. Susanna Airakinen, ruots. Sofia Aminoff). Kantaesitys nähtiin suorana verkkolähetyksenä kulkutautikeväänä 2021.
Rannan hiekka ja eliöt kaloista lokkeihin sekä hotellilomaa viettäviin ihmisiin saavat kaikki osakseen huomiota. Katsoja ja lukija voivat puntaroida rinnakkaiselon aineellisia ja ajatuksellisia ehtoja. NELJÄN PÄIVÄN LÄHEISYYS uudisti näyttämötaidetta ja uusii nyt myös kirjan olemistapaa.
Jälkisanoissa teatterivaikuttaja Hanna Helavuori valaisee Longan minimalistisen kokeellisuuden taustaa ja tehoa.
Pipsa Lonka (s. 1977) on palkittu näytelmäkirjailija ja teatteritieteen maisteri. Hänen näytelmänsä ja kuunnelmansa ovat keränneet monia eri palkintoja 2010-luvulla. TOINEN LUONTO (ntamo 2019) voitti Lea-palkinnon. Lonka on myös mukana ntamon draama-antologiassa VIISI NÄYTELMÄÄ (2018).
Hanna Helavuori on toiminut TINFOn, FinnAgoran ja Teatterimuseon johtajana.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Tekijä | Pipsa Lonka |
Teoksen nimi | Neljän päivän läheisyys |
Avainsanat | Suomalainen draama, Kotimainen näytelmäkirjallisuus, Kokeellisuus, Posthumanismi, Ekokriisi |