Rauno Lahtinen : Saippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa
10,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-SAIP-EC1520

Saippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa kertoo, kuinka puhtauden ja kauneudenhoidon tuotteiden mainonta on heijastanut suomalaista kulttuurihistoriaa 1900-luvun alusta nykypäivään. Rauno Lahtinen tarkastelee nostalgisten mainosten kautta, miten pesuaineet ja kauneudenhoito rantautuivat suomalaisten arkeen.
Takakansi
"Onko teillä ryppyjä? Veltto iho? Suuret huokoset?"Se oli vaahtoavaa aikaa: kotikeittiöissä saippuoihin tottuneet suomalaiset oppivat 1900-luvun alussa nopeasti käyttämään ostosaippuaa ja pesupulveria. Innokkaat saippuatehtailijat mainostivat puhtautta, jokaisen suomalaisen kansalaisvelvollisuutta. Samppo, hammastahna ja muut kosmetiikkia alkoivat yleistyä, vaikka "kasvojen maalamista" paheksuttiinkin. Saippuaa! esittelee suomalaisen puhtauden ja kauneuden historiaa 1900-luvun alussa. Säteilevä radium mainostettiin kauneuden ja terveyden ihmeaineena, ja missit ja kaukomaiden exotiikkaa valjastettiin myyntitöihin. Vanhat mainokset ovat paikoin tahattoman koomisia; toisaalta myyntipuheet kuulostavat hämmästyttävän tutuilta nykyaikakin.
Kulttuurihistorioitsija Rauno Lahtinen on koonnut upeaan tietokirjaan 150 nostalgista mainosta - yhden tarinan suomalaisten historiasta.
Esittely
Vanhin säilynyt saippuaresepti on ajoitettu noin vuoteen 2800 eaa. Suomessa puhtaudesta ja kauneudesta tuli kuitenkin muoti-ilmiö vasta 192030-luvulla, jolloin nykyäänkin tutut tuotemerkit Lux, Sunlight, Nivea ja Pepsodent rantautuivat suomalaisten arkeen. Kotimaiset valmistajat lähtivät vastaiskuun näyttävillä mainoskampanjoilla, joihin otettiin avuksi niin missit kuin kaukomaiden eksotiikkakin. Nykyään voisi olla vaikea saada vaikkapa Katri Vala mainostamaan Palmu-saippuaa tai Olavi Paavolainen puhumaan Havin partavaahdon puolesta!Saippuaa! vie mainosten kiehtovan maailman kautta suomalaiseen kulttuurihistoriaan. Kirjassa on mukana satakunta nostalgista mainosta. Ne nostattavat hymyn huulille ja toisaalta näyttävät myös meidän aikamme kiehtovassa valossa. Meille tuttuakin tutummat saippua- ja pesuainemainokset ovat velkaa menneisyydelle.
FT Rauno Lahtinen (s. 1968) on kulttuurihistorioitsija, joka on tutkinut muun muassa 1900-luvun alun kaupunkikulttuuria ja ympäristöhistoriaa.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Tekijä | Rauno Lahtinen |
| Teoksen nimi | Saippuaa! : puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa |
| SKU | P-SAIP-EC1520 |
| Avainsanat | historia, mainonta, kulttuurihistoria, mainokset, kauneudenhoito, kosmeettiset tuotteet, puhtaus, henkilökohtainen hygienia, hygienia, pesuaineet, saippua, kulturhistoria, skönhetsvård, personlig hygien, hygien, kosmetiska produkter, reklam (marknadsföring), reklamer, tvättmedel, renlighet, tvål |
