Tapio Puolimatka : Opetuksen teoria : konstruktivismista realismiin

Alkaen 15,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-OPET-77DC2E
Katso kaikki vaihtoehdot
Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla. Tämä ominaisuus on vielä kehitysvaiheessa, mutta se pyrkii tarjoamaan tiivistettyä ja helposti ymmärrettävää tietoa tuotteista.
Fiki-maskotti

Tapio Puolimatkan teos tarkastelee opetuksen teoriaa vertailemalla konstruktivismia ja realismia sekä analysoi niiden taustoja, kritiikkiä ja sovelluksia pedagogiikassa. Kirja tarjoaa pohdintaa oppimisen, tiedon ja persoonallisuuden kehityksen filosofisista perusteista, sekä esittelee erilaisia opetusmalleja ja -käytäntöjä.

Kenelle: Kasvatustieteen, kasvatuksen filosofian ja pedagogiikan parissa työskenteleville sekä kasvatus- ja sivistyskysymyksistä kiinnostuneille.

Suomalaista opetusta koskevaa keskustelua on viime aikoina hallinnut konstruktivistinen painotus, jonka mukaan oppija aktiivisesti ja omaehtoisesti rakentaa maailmaansa ilman valmiita malleja. Kansainvälisessä keskustelussa on kuitenkin yhä enemmän kiinnitetty huomiota konstruktivismin epäkohtiin.

Opetuksen teoria -kirja kuvaa konstruktivismin taustoja sekä toisaalta sen kritiikkiä. Kritiikkiä yhdistää realistinen näkemys, jonka mukaan opetuksen ensisijaisena tarkoituksena on saattaa oppija kosketuksiin todellisuuden kanssa. Kriittinen näkökulma kohdistuu muun muassa siihen, että konstruktivismin mukainen lapsen omaehtoisuuden yksipuolinen korostus jättää hänet vailla tukea, jota ilman hänen perusvalmiuksiensa rakentuminen helposti vaarantuu.
Kirjassa alussa pohditaan konstruktivistista käsitystä oppimisesta, opetuksesta, tiedosta, arvoista, persoonallisuuden rakentumisesta ja maailmankatsomuksesta sekä vertaillaan niitä realistiseen näkemykseen. Kirjan toinen osa esittelee konstruktivismiin pohjalta kehitettyjä opetusmalleja sekä vastaavia realistisia malleja. Näiden kautta jokainen opettaja voi tarkastella ja jäsentää omia opetusmalleja ja -käytäntöjään. Opettamisen käsite liittyy läheisesti oppimisen ja sitä kautta tietoon, persoonallisuuden kehitykseen ja ihmisenä olemisen merkitykseen. Niinpä opetuksen teoria ei kosketa pelkästään opettajia ja muita kasvatusalan ihmisiä, vaan se tulee lähelle kaikkia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita sivistyksen ja inhimillisen kehityksen mahdollisuuksista.

* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.

Lisätietoja
Tuoteryhmä
TekijäTapio Puolimatka
Teoksen nimiOpetuksen teoria : konstruktivismista realismiin
SKUP-OPET-77DC2E
Avainsanatpersoonallisuuden kehitys, persoonallisuus, tieto, teoriat, opetus, oppiminen, maailmankatsomus, kritiikki, pedagogiikka, käsitykset, käsitteet, kasvatustiede, kasvatusfilosofia, didaktiikka, käytäntö, sosiaalinen konstruktivismi, ontologia, realismi, tiedonkäsitys, kasvatusteoriat, oppimiskäsitykset, konstruktivismi, uskonto (uskominen), teaching, ontologia (filosofia), realismi (filosofia), suunnat
☎ 040 541 9287 (arkisin klo 8-15)
Copyright © Finlandia Kirja