Tom Sandqvist : Döden, döden i Fliessendorf

31,50 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-DODE-DE19A8
Katso kaikki vaihtoehdot
Tämä tiivistelmä on luotu tekoälyn avulla. Tämä ominaisuus on vielä kehitysvaiheessa, mutta se pyrkii tarjoamaan tiivistettyä ja helposti ymmärrettävää tietoa tuotteista.
Fiki-maskotti

Tom Sandqvistin romaani sukeltaa syvälle illuusioiden, historian ja taiteen teemoihin Venetsian kiehtovissa maisemissa. Teos tarkastelee identiteettiä ja todellisuuden sekä fiktion rajapintoja kulttuurihistoriallisten viitteiden kautta.

Kenelle: Sopii lukijoille, joita kiinnostavat taide-elämä, kulttuurihistoria, Saksan 1900-luku ja syvälliset romaanit.

Den tyske konstvetaren Tomas Sweger besöker biennalen i Venedig. Redan på Hauptbahnhof i Berlin tycker han sig se i kaklet på väg ner till perrongen spegelbilden av en man i stålbågade glasögon, gråsprängt skägg och pikéskjorta - och grips av skräckslagen fasa. Vem är han? I Venedig ser han åter vålnaden skymta i folkvimlet i gränderna, på vaporettan, i hotellspegeln, vid Rialtobron.

Tom Sandqvist har skrivit en på kulturhistoriska referenser rik berättelse om döden i Venedig där fokus ligger på två bröder, Tomas och Ottkar, uppväxta på 1950-talet i byn Fließendorf på östsidan av det delade Tyskland. Fadern har stupat i Stalingrad, modern ligger i sovkammaren med huvudet vänt mot väggen, minnesassociationerna sträcker sig långt in i det ”glada” 20-talet. Barnen fostras av farfar och farmor, aktiva i arbetet på att bygga det nazistiska lyckoriket. En av de ledande gestalterna i byn, Einsatzleiter Gotthelf Gartz, får ledande uppgifter i förintelselägren i öst och vänder sedan kappan efter vinden när Röda armén står i grannbyn.

Texten flyter som vattnet i kanalerna. Som vore det fråga om att beskriva själva Venedig kretsar berättelsen hela tiden kring sin egen dramaturgi byggd på växelspelet mellan illusionen, fiktionen och verkligheten, mellan maskering och demaskering. Som hos Thomas Bernhard svallar och rinner texten fram som vattnet i de venetianska kanalerna. Den centrala konflikten roterar kring förhållandet mellan Tomas och Ottkar, av vilka Ottkar är pojken som fascineras av maskiner och motorer, matematiska konstruktioner och logiska härledningar medan Tomas dras till konsten och litteraturen. Två världsbilder bryts mot varandra. Är mannen i kaklet på stationen i Berlin i själva verket Ottkar, alltså barnet som på ett gammalt fotografi trycker ner broderns huvud mot det smutsiga golvet, ner i sörjan? Är han inte Tomas tvillingbror? Hotas inte Tomas av att dras ner i den stinkande kanalen, ner i gyttjan, ner i latrintunnan i Fließendorf?

Döden, döden i Fließendorf är berättelsen om tvillingskap, men även om konstvetarens reflektioner kring Giorgiones renässansmålning Stormen på Gallerie dell'Accademia och inte minst den tyska konstnären Maria Eichorns ”arkeologiska” dekonstruktion av den tyska biennalpaviljongen och dess arkitektoniska kopplingar till Tredje Riket. Den mekaniska, totalitära och av våld mättade världsbilden ställs mot konsten.

* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.

Lisätietoja
Tuoteryhmä
TekijäTom Sandqvist
Teoksen nimiDöden, döden i Fliessendorf
SKUP-DODE-DE19A8
AvainsanatVenetsia, biennaalit, Fliessendorf, drama, illuusiot, fiktio, todellisuus, naamiot, taide-elämä, kirjallisuus, renesanssi, kolmas valtakunta
☎ 040 541 9287 (arkisin klo 8-15)
Copyright © Finlandia Kirja