Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä : aikuispedagogiikan haasteiden äärellä
Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa on julkaistu 25-vuotisen luokanopettajankoulutuksen kunniaksi julkaisu, jossa perehdytään aikuiskoulutuksen ajankohtaisiin aikuispedagogisiin kysymyksiin.
Julkaisun artikkeleissa nostetaan esille useita aikuisten oppimiseen ja ohjaukseen liittyviä jännitteitä. Aikuisten oppimiseen ja ohjaukseen yhdistetään usein esimerkiksi vaatimus opintojen yksilöllistämisestä ja henkilökohtaistamisesta, mutta toisaalta asiantuntijuuden katsotaan usein kehittyvän yhteisöllisen kokemusten jakamisen kautta. Aikuisten aiempien kokemusten nähdään myös tavallisesti olevan voimavara aikuisten oppimiselle, mutta toisaalta näitä kokemuksia tulee kyetä haastamaan koulutuksen kuluessa.
Julkaisun kirjoittajina on lukuisia johtavia suomalaisia tämän hetken aikuiskoulutuksen asiantuntijoita. Artikkeleissa perehdytään aikuispedagogiikan haasteisiin oppijuuden, oppimisen ja vuorovaikutuksen prosessien sekä työharjoitteluun liittyvien kysymysten kautta. Artikkeleissa tarkastellaan myös sitä, miten kehittyvä teknologia ja sosiaalinen media voivat toimia aikuisopiskelun tukena. Lisäksi julkaisussa tarkastellaan palautepohjaista opetuksen kehittämistä sekä arvioidaan aikuisopiskeluun liittyviä ongelmakohtia.
Julkaisu juhlistaa samalla sekä Jyväskylän yliopiston 150-juhlavuotta että Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen 25-vuotista luokanopettajien aikuiskoulutusta.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
Tuoteryhmä | |
---|---|
Teoksen nimi | Vuorovaikutuksen jännitteitä ja oppimisen säröjä : aikuispedagogiikan haasteiden äärellä |
SKU | P-VUOR-D1EEA0 |
Avainsanat | opettajat, aikuisopetus, aikuiskoulutus, elinikäinen oppiminen, aikuisopiskelu, opettajankoulutus, verkko-oppiminen, opetusharjoittelu, andragogiikka |