Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : näkökulmana keskustelunanalyysi
Alkaen 12,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-VUOR-BAFF85

Vuorovaikutusta luokkahuoneessa avaa suomalaisten luokkahuoneiden vuorovaikutuksen monimuotoisuutta keskustelunanalyysin keinoin ja pureutuu opettajan ja oppilaan roolien sekä vallankäytön ja sukupuolen merkityksiin. Teos tarjoaa analyyttisiä välineitä ja ajankohtaisia havaintoja opetuksen arjesta sekä käytännön vinkkejä tutkimukseen.
Kenelle: Sopii kasvatustieteen tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille.
Takakansi
Teoksessa tarkastellaan keskustelunanalyysin keinoin vuorovaikutusta suomalaisissa luokkahuoneissa. Oppitunneilla tapahtuvaa kielellistä ja ei-kielellistä viestintää sekä opetusvuorovaikutuksen käytäntöjä eritellään kuvanaohituetuista aineistoista. Analyyseissa otetaan huomioon oppituntien vuorovaikutuksen päämäärät ja osallistujien roolit. Opettajan ja oppilaan roolien näkökulmasta tutkitaan myös vallankäyttöä ja sukupuoleen liittyvien merkitysten nivoutumista osaksi osallistujien toimintaa.Teoksessa etsitään vastauksia moniin ajankohtaisiin kysymyksiin: Millaisia ovat hyvät kysymykset ja tehtävät? Miten opettajat toimivat, jos oppilas vastaa väärin? Miksi oppilaat joskus viittaavat, toisinaan eivät? Miten oppilaat kertovat siitä, etteivät ole ymmärtäneet? Miten sukulakoidaan vapaa-ajan ja tehtävän suorittamiseen liittyvien puheenaiheiden välillä? Milloin oppilaiden huumori muuttuu hauskanpidosta työrauhan rikkomiseksi? Palautuuko työrauha parhaiten huumorin avulla?
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa tarjoaa paitsi ajantasaista tutkimustietoa myös teoreettisen perustan, analyyttiset eväät sekä käytännöllisiä neuvoja tutkimuksen tekemiseen. Samalla se antaa alan tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille uusia opetusvuorovaikutuksen haasteista ja opettajien toimintatavoista. Se tarjoaa opettajille ideoita ja virikkeitä opetustyön arkeen. Kirjoittajat ovat keskustelunanalyytikkoja, joilla kaikilla on kokemusta opettamisesta.
Esittely
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa tarkastelee suomalaisen luokkahuonevuorovaikutuksenmonimuotoisuutta etnometodologisen keskustelunanalyysin keinoin. Oppitunneilla tapahtuvaa kielellistä ja ei-kielellistä toimintaa, opetusvuorovaikutuksen lainalaisuuksia ja normeja eritellään koululuokissa kuvanauhoitetuista aineistoista. Teoksessa analysoidaan luokkahuoneen vuorovaikutusta ottamalla huomioon sen institutionaaliset päämäärät ja eriytyneet osallistujaroolit.
Opettajan ja oppilaan roolien näkökulmasta tutkitaan myös vallankäyttöä ja sukupuoleen liittyvien merkitysten nivoutumista osaksi osallistujien toimintaa. Teoksessa etsitään vastauksia moniin ajankohtaisiin kysymyksiin: Millaisia ovat hyvät kysymykset ja tehtävät? Millainen kysymys edistää parhaiten oppimista? Miten opettajat toimivat, jos oppilas vastaa väärin? Miten opettaja muotoilee antamansa palautteen? Miksi oppilaat joskus viittaavat, toisinaan eivät? Miten oppilaat kertovat siitä, etteivät ole ymmärtäneet? Miten sukkuloidaan vapaa-ajan ja tehtävän suorittamiseen liittyvien puheenaiheiden välillä? Milloin oppilaiden huumori muuttuu hauskapidosta työrauhan rikkomiseksi? Palautuuko työrauha parhaiten huumorin avulla?
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa tarjoaa paitsi ajantasaista tutkimustietoa myös teoreettisen perustan, analyyttiset eväät sekä käytännöllisiä neuvoja tutkimuksen tekemiseen. Samalla se antaa alan tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille kuvan opetustyön haasteista ja opettajien toimintatavoista. Kirjoittajat ovat keskustelunanalyytikkoja, joilla kaikilla on kokemusta opettamisesta suomalaisissa kouluissa.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Muut tekijät | Liisa Tainio & Laura Ruuskanen ym. |
| Teoksen nimi | Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : näkökulmana keskustelunanalyysi |
| SKU | P-VUOR-BAFF85 |
| Avainsanat | huumori, peruskoulu, vuorovaikutus, sosiaalinen vuorovaikutus, opettajat, kielellinen vuorovaikutus, opetusmenetelmät, koulut, roolit, keskustelu, oppilaat, opetuskeskustelu, opettaja-oppilassuhde, työrauha, toimintamuodot, opetustilanne, luokkayhteisö, communication, luokkatyöskentely, elever, samtal, humor, undervisningsmetoder, Social interaktion, lärare, språklig interaktion, students, teaching, växelverkan, förhållandet lärare-elev, Schools, Interpersonal Relations, skolor (läroanstalter), grundskolan, keskustelunanalyysi, samtalsanalys, roller, verksamhetsformer, klassrumsarbete, klassmiljö, qualitative research, undervisningssituation, työrauha (työyhteisöt), conversation analysis, oppitunnit, lektioner, arbetsro, diskussionsundervisning |
