Yrittäjyyskasvatus hallintana
Alkaen 12,00 €
Varastossa
Vain %1 jäljellä
SKU
P-YRIT-A295C2

Yrittäjyyskasvatus hallintana pureutuu siihen, miten kilpailuyhteiskunnan ihanteet muokkaavat kasvatusta ja koulutusta. Teos tarkastelee yrittäjämäisyyden vaatimusten vaikutuksia yksilöihin, yhteiskuntaan ja tasa-arvoon eri tieteenalojen ja näkökulmien kautta.
Suomalaisessa kilpailuyhteiskunnassa yksilöistä halutaan kasvattaa yrittäjämäisiä kansalaisia eli aktiivisia ja itsenäisiä toimijoita, jotka ovat itse vastuussa omasta työllisyydestään ja hyvinvoinnistaan. Oppilaita ja opiskelijoita harjaannutetaan sisäiseen ja ulkoiseen yrittäjyyteen esikouluista yliopistoihin: 14-vuotiaat osallistuvat bisneskursseille, lukiolaiset erikoistuvat yrittäjyyteen eikä opettajuudenkaan malli ole enää kansankynttilä vaan markkinoija. Tässä kirjassa etsitään vastausta kysymykseen, millaiseen maailmakuvaan yrittäjämäisyyden ihanne liittyy. Minkälaisia ihmisiä ja työntekijöitä sen nimissä halutaan kasvattaa? Entä ketkä ovat kilpailuyhteiskunnan "toisia"? Kuinka yrittäjämäisyyden tavoite muovaa ihmisten käsityksiä itsestään, työstään ja toimijuudestaan?
Suomessa ei ole julkaistu aiemmin yrittäjyyskasvatusta käsittelevää teosta, jossa näitä aihepiirejä tarkasteltaisiin suhteessa valtaan ja kysymyksiin ihmisten yhdenvertaisuudesta. Kirjassa tutkitaankin yrittäjämäisyyden ihannetta sosiaalisten erojen, kuten sukupuolen ja yhteiskuntaluokan, näkökulmasta. Aihetta lähestytään eri tieteenalojen ja eri menetelmien avulla. Tarkastelun kohteena ovat esimerkiksi yläkoulun opettajien käsitykset oppilaidensa yrittäjämäisistä kyvyistä, vanhempien asenteet yrittäjyyskasvatukseen, oppilaanohjauksen käytännöt, naisyrittäjyyskoulutus sekä yliopistokulttuurin muutos. Kirjassa pohditaan myös tapoja vastustaa markkinoiden ja talouden ylivaltaa koulutuksessa.
Yrittäjyyskasvatus hallintana on suunnattu kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tutkijoille ja opiskelijoille, mutta se tarjoaa myös laajemmalle yleisölle tuoreita ja kriittisiä näköaloja kasvatuksen ja koulutuksen päämäärien pohtimiseksi.
Suomessa ei ole julkaistu aiemmin yrittäjyyskasvatusta käsittelevää teosta, jossa näitä aihepiirejä tarkasteltaisiin suhteessa valtaan ja kysymyksiin ihmisten yhdenvertaisuudesta. Kirjassa tutkitaankin yrittäjämäisyyden ihannetta sosiaalisten erojen, kuten sukupuolen ja yhteiskuntaluokan, näkökulmasta. Aihetta lähestytään eri tieteenalojen ja eri menetelmien avulla. Tarkastelun kohteena ovat esimerkiksi yläkoulun opettajien käsitykset oppilaidensa yrittäjämäisistä kyvyistä, vanhempien asenteet yrittäjyyskasvatukseen, oppilaanohjauksen käytännöt, naisyrittäjyyskoulutus sekä yliopistokulttuurin muutos. Kirjassa pohditaan myös tapoja vastustaa markkinoiden ja talouden ylivaltaa koulutuksessa.
Yrittäjyyskasvatus hallintana on suunnattu kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tutkijoille ja opiskelijoille, mutta se tarjoaa myös laajemmalle yleisölle tuoreita ja kriittisiä näköaloja kasvatuksen ja koulutuksen päämäärien pohtimiseksi.
* Kuvausteksti saattaa koskea teoksen toista versiota. Kuvauksessa mainitut yksityiskohdat, kuten mahdolliset oheistuotteet, eivät välttämättä ole osa valitsemaasi teosta. Valitsemasi teoksen tarkat tiedot löytyvät alla olevasta ominaisuusluettelosta.
| Tuoteryhmä | |
|---|---|
| Muut tekijät | Hannu Räty & Maija Korhonen ym. |
| Muut tekijät | Toimittanut: Katri Komulainen, Seija Keskitalo-Foley, Maija Korhonen ja Sirpa Lappalainen |
| Teoksen nimi | Yrittäjyyskasvatus hallintana |
| SKU | P-YRIT-A295C2 |
| Avainsanat | liikuntakasvatus, liike-elämä, koulutus, talous, nuoret, maailmankuva, työelämä, yrittäjyys, asenteet, peruskoulu, koululaiset, yhteiskuntaluokat, mielikuvat, hallinta, yrittäjät, ihmiskuva, kansalaisuus, ammatinvalinta, vanhemmat, minäkuva, opettajat, tasa-arvo, kasvatus, yliopistot, sukupuoli, uusliberalismi, kritiikki, koulut, opiskelijat, työ, sosiaalinen asema, käsitykset, yrittäjyyskasvatus, koulutuspolitiikka, korkea-asteen koulutus, kansalaiset, ammatillinen koulutus, työllisyys, yhdenvertaisuus, käytäntö, ihanteet, arvokasvatus, itsehallinta, markkinat (taloustiede), hoiva-ala, kilpailu (toiminta), sisäinen yrittäjyys, toimijuus |
